cucu toknek habaq, kalau nak masuk blog toknek, taip lagu nih :

{{ dabeliu tiga kali, dot toknek dot com }}



Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri


artikel ditulis oleh Toknek pada : 2017-06-03 10:02:01
Kategori Ilmiah | Sumber asal : Link


if IE 8 > Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri? function i,s,o,g,r,a,m i GoogleAnalyticsObject =r;i r =i r function i r . q=i r . q . push arguments ,i r . l=1 new Date ;a=s. createElement o , m=s. getElementsByTagName o 0 ;a. async=1;a. src=g;m. parentNode. insertBefore a,m window,document, script , //www.

google-analytics. com/analytics. js , ga ; ga create , UA-47126282-2 , auto ; ga send , pageview ; window. wpemojiSettings = baseUrl : https: / /s. w. org /images /core /emoji /2. 2. 1 /72x72 / , ext : . png , svgUrl : https: / /s. w. org /images /core /emoji /2. 2. 1 /svg / , svgExt : . svg , source : concatemoji : http: / /iluvislam.

my /wp-includes /js /wp-emoji-release. min. js?ver=4. 7. 5 ; !function a,b,c function d a vaq b,c,d,e,f=Strin. fromCharCode;if !k !k. fillText return!1;switch k. clearRect 0,0,j. width,j. height ,k. textBaseline= top ,k. font= 600 32px Arial ,a case flag :return k. fillText f 55356,56826,55356,56819 ,0,0 ,! j. toDataURL . length vaq sampling active = 0; vaq sampling rate = 100; vaq do request = false; if !sampling active do request = true; else vaq num = Math.

floor Math. random sampling rate 1; do request = 1 === num ; if do request / Create XMLHttpRequest object and set variables / vaq xhr = window. XMLHttpRequest ? new XMLHttpRequest : new ActiveXObject Microsoft. XMLHTTP , url = http://iluvislam. my/wp-admin/admin-ajax.

php , params = action=update views ajax token=d4f9a852e6 wpp id=2417 ; / Set request method and target URL / xhr. open POST , url, true ; / Set request header / xhr. setRequestHeader Content-type , application/x-www-form-urlencoded ; / Hook into onreadystatechange / xhr. onreadystatechange = function if 4 === xhr.

readyState 200 === xhr. statuih if window. console window. console. log window. console. log xhr. responseText ; ; / Send request / xhr. send params ; p h1 h2 h3 h4 h5 h6 body, input, select, textarea color: 212121; .

g1-giga . g1-mega h1, . g1-alpha h2, . g1-beta h3, . g1-gamma h4, . g1-delta h5, . g1-epsilon h6, . g1-zeta . g1-gamma-3rd . g1-delta-3rd . g1-meta . g1-primary-nav-menu > . menu-item > a . sub-menu . menu-item > a input type=submit , input type=reset , input type=button , button, . g1-button, . g1-arrow .

g1-tab, . item-list-tabs a blockquote facebook twitter googlepluih Menu Top 10 Tazkirah Cinta Inspirasi Keluarga pompuan Poster Kuiz Search Search for: Search You are here: Home Tazkirah Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri? Tazkirah, Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri? by iLuvislam June 3, 2017, 9:00 am 0SHARESShareTweet ZALIM.

Perkataan ni kalau didengaq sekali lepaih barangkali agak berat untuk diterima. Apa tu zalim? Zalim bermaksud meletakkan sesuatu tak pada tempatnya. Atau dalam makna yang mudah difahami zalim tu bilamana kita buat sesuatu yang menganiaya diri sendiri dan jugak oghang lain. Dalam satu kelaih pengajian tafsiaq Al-Quran yang sempat cheq hadiri, ustazah menceghitakan tentang pasai keadaan Nabi Adam.

Apa yang jadi punca Baginda diturunkan ke bumi sedangkan pada awainya Baginda dan Hawa menikmati indahnya suasana hidup di dalam jannah. Menyingkap firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 35 dan 36 yang bermaksud: Dan Kami berfirman: Wahai Adam! Tinggailah Engkau dan isterimu di dalam jannah, dan makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa saja kamu berdua sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ni; kalau kamu menghampirinya maka akan menjadilah kamu dari golongan oghang-oghang yang zalim .

Setelah tu maka syaitan menggelinciaqkan depa berdua dari jannah tu dan jadi punca depa dikeluaqkan dari nikmat yang depa telah dok ada di dalamnya dan Kami berfirman: Turunlah kamu! sebahagian daripada kamu menjadi musuh kepada sebahagian yang lain dan bagi kamu semua disediakan tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke suatu masa meninggai dunia .

Dalam ayat ke 35, Allah telah berpesan supaya Nabi Adam tinggai di dalam jannah serta ambik nikmat yang Allah kurniakan darinya hanyasanya jangan mendekati pokok khuldi. tapi ataih godaan daripada iblih yang dengki maka Nabi Adam terpedaya lepaih jadilah dia daripada oghang yang menzalimi diri sendiri, yakni oghang yang buat sesuatu perbuatan yang menganiaya diri sendiri serta oghang lain.

Begitu jugak keadaannya dengan apa yang berlaku ke ataih Nabi Allah Yunuih alaihissalam, ketikamana Baginda lari dari umatnya akibat ghasa putuih asa ataih keengganan depa beriman kepada Allah sebagaimana yang dinyatakan dalam firman Allah dalam surah al-Anbiya ayat 87 yang bermaksud: Dan sebutkanlah peristiwa Zun-Nun, masa ia pergi meninggaikan kaumnya Dalam keadaan marah, yang jadi punca ia menyangka bahawa Kami tak akan mengenakannya kesusahan atau cubaan; setelah berlaku kepadanya apa yang berlaku maka ia pun menyeru dalam keadaan yang gelap-gelita dengan bagitau: Sesungguhnya takdak Tuhan yang dapat menolong melainkan Engkau Ya Allah ! Maha suci Engkau daripada buat aniaya, tolongkanlah daku ! Sesungguhnya Aku adalah daripada oghang-oghang yang menganiaya diri sendiri .

Setelah Baginda membawa diri, ditakdirkan Allah bahawa Baginda ditelan ikan paus sebagai pengajaran di ataih tindakannya yang meninggaikan kaumnya. Baginda terperangkap di dalam perut si ikan paus dan akibat peristiwa tu sedaqlah Baginda bahawa Baginda sedang mendapat peringatan daripada Allah. Saat tu, Baginda tak henti mengungkapkan tasbih dan berdoa kepada Allah sebagaimana yang dirakamkan dalam surah Al-Anbiya ayat 87 yang bermaksud: Sesungguhnya takdak Tuhan yang dapat menolong melainkan Engkau Ya Allah ! Maha suci Engkau daripada buat aniaya, tolongkanlah daku ! Sesungguhnya Aku adalah daripada oghang-oghang yang menganiaya diri sendiri.

Sehinggalah tiba waktu yang ditetapkan Allah, Baginda kembali ke daratan sebagaimana yang dirakamkan dalam surah as-Shaffat ayat 145 sehingga 148 yang bermaksud: Oleh tu Kami campakkan dia keluaq dari perut ikan ke tanah yang tanduih di tepi pantai , sedang ia berkeadaan sakit. Dan Kami tumbuhkan untuk melindunginya sebatang pokok yang berdaun lebaq.

Dan Nabi Yunuih yang hat sama dok habaq tadi kisahnya tu Kami utuihkan kepada kaumnya yang seramai seratuih ribu atau lebih. setelah berlaku apa yang berlaku maka depa pun beriman, lepaih Kami biaqkan depa menikmati kesenangan hidup hingga ke suatu masa yang ditetapkan bagi masing-masing . Dua ceghita teladan ni amat jelaih, manusia tu lemah dan keghap dok dengaq terpedaya dengan perasaan.

tapi tetap saja tak layak rasanya untuk kita membandinkan diri kita dengan para anbiya pasai hakikatnya amatlah jauh perbezaan keadaan kita dengan depa dalam menjalankan kewajipan sebagai oghang yang bergelaq Muslim. Dalam kedua-dua ceghita ni, perkataan zalim merujuk kepada perbuatan menganiaya diri sendiri. Kata guru cheq, oghang yang melanggaq perintah Allah, meninggaikan suruhannya adalah golongan yang menzalimi diri sendiri.

pasai apa? pasai hakikatnya disebabkan perbuatannya tu menunjukkan bahawa sang hamba tu sendiri sedang menjauhkan diri daripada kasih sayang Allah. Sedangkan Allah tak penah meninggaikan hambaNya dalam keadaan apa sekalipun, hanya kita yang kadangkala lupa Allah tu sentiasa ada. Perkembangan aruih modenisasi dalam segenap sudut kehidupan mencabaq keteguhan iman individu untuk teruih menjadi muslim sepenuh masa.

Kadang tanpa kita sedaq kita lebih cenderung untuk menuruti saja kehendak nafsu dengan anggapan ianya biasa-biasa saja. Dalam pengajian daurah di Baitoi Qurro , teringat ucapan murobbi ustat Zulkifli Ismail yang bagitau, Apa yang berulang tu akan diakui. Maksudnya kalau sesuatu perkara tu terjadi atau dilaku berulang-ulang kali walaupun pada awainya ianya dinafikan oleh diri kita, lama-kelamaan akan menjadi kebiasaan bahkan tabiat dan sekaliguih takdak lagi ghasa teragak-agak untuk melaku.

Berapa ghamai antara kita yang awainya berhijab labuh, bila meningkat dewasa semakin tinggi ukuran tudung menutupi kepala dan dada. Berapa ghamai antara kita solat sunatnya berterusan di waktu muda, namun bila umoq semakin bertambah tikaq sejadah semakin lusuh disimpan rapi di sudut kamar pasai komitmen gheja dan tanggungjawab berkeluarga. Berapa ghamai antara kita yang asainya menggeletaq bila tengok atau terpaksa berbicara dengan lelaki atau pompuan, lama-kelamaan menjadi tak keruan bila tak berjumpak atau berhubung dengan lelaki atau pompuan.

Hal macam ni biasanya bermula dari janggai namun lama-kelamaan menjadi rutin pasai pada awainya mau buat sesuatu yang tak biasa menjadi kebiasaan dirinya. ni keh kejutan budaya, belum lagi keh yang melibatkan anak-anak yang sejak dari kecik tak mendapat didikan Islam daripada penjaga. Kita manusia biasa, yang mudah lupa dan alpa. Kadang menuruti saja perasaan sendiri sehingga lupa panduan sebenaq dalam apa jua tindakan.

Sehingga sampai masa asbab perbuatan tu kita jeronoih tersungkoq, kita frust sehingga terasa lemah sekali untuk bangkit kembali. Saat tu baghu nurani mau untuk kembali kepada Pencipta, merintih dan teghiak memintak jalan keluaq. Allah tak penah berlaku zalim, bahkan kitalah yang keghap dok dengaq menzalimi diri sendiri akibat terlalu mau memuaskan keinginan yang ada di dalam diri.

Allah sentiasa membuka jalan pulang, cuma kita yang tak mau memandang ke situ pasai kelamnya jalan cahaya ditutupi dosa-dosa. Semoga kita teruih kuat untuk kembali, sentiasa upgrade dan gotong-royong membersihkan dosa yang bersarang di dalam diri, semuga jalan pulang tu jelaih, semuga kita tak lagi mau menyakiti diri dengan memutuihkan diri daripada rahmat Allah.

Siiru ala barakatillah. Maklumat Penulih Artikel ni ditulis oleh Syarifah Nurul Baiti binti Sayed Mustapha. Berasai dari Pengkalan Chepa, Kelantan dan merupakan pelajaq tahun akhiaq di Universiti Sains Islam Malaysia USIM . Berminat menulih artikel? hampa inginkan supaya hasil penulisan hampa diterbitkan dalam website iluvislam? Klik sini.

What do you think? 0 points Upvote Downvote Totai votes: 0 Upvotes: 0 Upvotes percentage: 0. 000000 peratus Downvotes: 0 Downvotes percentage: 0. 000000 peratus Newsletter Inspirasi iluvislam ceghita terkini dari iluvislam. Teruih ke email hampa! function if !window.

mc4wp window. mc4wp = listeners: , forms : on: function event, callback window. mc4wp. listeners. push event : event, callback: callback ; ; Email address: Don t worry, we don t spam


Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri

Zalimkah Kita Kepada Diri Sendiri




ARTIKEL BARU ARTIKEL LAMA

Saya mau komen sebagai Onanimus
Nama :
Email :
Url :



cimms jkkkp itanah luas wikia.com medium medium medium penang kpdnkk sprm imgur fb gplus stmble aboutme