cucu toknek habaq, kalau nak masuk blog toknek, taip lagu nih :

{{ dabeliu tiga kali, dot toknek dot com }}



Teguran Doktoq Muda Ni Buat Ghamai Mak Pak Anti Vaksin Sentap


artikel ditulis oleh Toknek pada : 2017-07-11 00:12:01
Kategori Hiburan | Sumber asal : Link


Melalui laman Facebook miliknya, Dr Taufiq Razif melampiaskan ghasa hiba beliau tentang pasai kejadian yang baghu-baghu ni berlaku di Malaysia tang mana soghang ibu kehilangan 2 oghang anak serentak akibat Difteria, iaitu satu penyakit yang tak disedari oleh ibu tu sendiri. Berikut adalah apa yang ditulih beliau; baghu ni je pun ada keh sorang ibu berumoq 40 tahun yang hilang 2 oghang anaknya serentak akibat difteria, penyakit yang boleh dielakkan kalau majoriti mak pak kat Malaysia ni bersatu untuk lindungi anak masing-masin dengan vaksin.

Mula-mula si abang yg umoq baghu 2 tahun yg meninggai. Seminggu lepastu adik dia yg umoq 11 bulan pulak yg meninggai. Dah la meninggai dalam diam je. Kejut tidoq tak mangkit mangkit. Rupanya dah meninggal! Innalillah. . Bayangkan soghang ibu nak tanggung kesedihan yg amat dasyat ni. Bagi soghang ibu ni takdak la kesedihan yg lebih dasyat daripada kematian si anak.

Kalau kematian suami biasanya pompuan boleh tanggung lagi sebab suami diikat oleh ikatan akad je. Kesedihan bila kematian anak ni berbeza jauh sebab anak ni diikat oleh ikatan darah dan dagin si ibu tu sendiri!Bayangkan kesalahan tu sebenaqnya ditanggung oleh para ibu yg taknak mevaksinkan anak-anak nya sebab percayakan doktoq Google dan Facebook.

Penyakit dasyat ni kembali merebak laju kat dalam negara kita ni berpunca daripada para ibu yg taknak vaksin anak anaknya la. Semakin sikit anak yang tak divaksin dalam sesuatu komuniti semakin cepat sesuatu penyakit tu meletuih outbreak . Selama ni cheq cuma jumpak penyakit ni kat Indonesia je. Tak penah lagi dengaq keh difteria kat Malaysia sebelum ni.

cheq bukan apa, cheq penah saksikan sendiri betapa seksanya pesakit yg kena penyakit difteria ni. cuba try test tengok komplikasi yg boleh jengoi daripada difteria ni : Saluran pernafasan boleh tertutup. Anak kita boleh meninggai dunia sebab sesak napaih. meninggai dunia sesak napaih adalah meninggai dunia yg perlahan lahan dan sangat kejam! Airway blockage Bila benda putih pseudomembrane dalam tekak tu tiba-tiba terjeronoih atau tertelan, racun dalam tu boleh rosakkan otot jantung anak kita myocarditis Lepastu boleh jugak terjadi kerosakan saraf neuropathy Anak kita jg boleh kena jangkitan paru-paru pneumonia Sebab dalam selaput putih tu ada toksin yg ya amat mengancam nyawa si comey bila tertelan.

Boleh jadi masa anak tu tengah tidoq selaput tu tiba-tiba meluncoq turun. Sangat lah berbahaya!Tolong. . tolong sangat sapadia-sapadia yg ada anak dan belum divaksin secara sempurna, tolong la sempurnakan vaksin depa. Jangan percaya Google. Jangan percaya internet. pasai yg merawatnya adalah kami para doktoq. pasai yg menyaksikan kematian depa adalah kami para doktoq.

P/S : Anak yang tak divaksin akan sangat terdedah dengan penyakit yang mengerikan macam batuk kokol/batuk seratuih hari pertussih , kancin gigi tetanuih , lempaq, demam kepialu typhoid fever , jangkitan pada otak meningitis dan bermacam lagi penyakit yang mematikan. Tolong ingatkan keluarga kita yang lain jugak ya. LengkapkanImunisasi Janganlupacucuk- Dr Taufiq Razif


Teguran Doktoq Muda Ni Buat Ghamai Mak Pak Anti Vaksin Sentap

Teguran Doktoq Muda Ni Buat Ghamai Mak Pak Anti Vaksin Sentap




ARTIKEL BARU ARTIKEL LAMA

Saya mau komen sebagai Onanimus
Nama :
Email :
Url :



cimms jkkkp itanah luas wikia.com medium medium medium penang kpdnkk sprm imgur fb gplus stmble aboutme