cucu toknek habaq, kalau nak masuk blog toknek, taip lagu nih :

{{ dabeliu tiga kali, dot toknek dot com }}



Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain


artikel ditulis oleh Toknek pada : 2018-01-12 09:32:01
Kategori Ilmiah | Sumber asal : Link


- if IE 8 > adsbygoogle = window. adsbygoogle . push google ad client: ca-pub-8071448276918526 , enable page level ads: true ; Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi oghang Lain window. ga=window. ga function ga. q=ga. q . push arguments ;ga. l= new Date; ga create , UA-47126282-2 , auto ; // Plugins ga send , pageview ; window.

wpemojiSettings = baseUrl : https: / /s. w. org /images /core /emoji /2. 3 /72x72 / , ext : . png , svgUrl : https: / /s. w. org /images /core /emoji /2. 3 /svg / , svgExt : . svg , source : concatemoji : http: / /iluvislam. my /wp-includes /js /wp-emoji-release. min. js?ver=4. 9. 1 ; !function a,b,c function d a,b vaq c=Strin. fromCharCode;l.

clearRect 0,0,k. width,k. height ,l. fillText c. apply this,a ,0,0 ;vaq d=k. toDataURL ;l. clearRect 0,0,k. width,k. height ,l. fillText c. apply this,b ,0,0 ;vaq e=k. toDataURL ;return d===e function e a vaq b;if !l !l. fillText return!1;switch l. textBaseline= top ,l. font= 600 32px Arial ,a case flag :return! b=d 55356,56826,55356,56819 , 55356,56826,8203,55356,56819 b=d 55356,57332,56128,56423,56128,56418,56128,56421,56128,56430,56128,56423,56128,56447 , 55356,57332,8203,56128,56423,8203,56128,56418,8203,56128,56421,8203,56128,56430,8203,56128,56423,8203,56128,56447 ,!b ;case emoji :return b=d 55358,56794,8205,9794,65039 , 55358,56794,8203,9794,65039 ,!b return!1 function f a vaq c=b.

createElement script ;c. src=a,c. defer=c. type= text/javascript ,b. getElementsByTagName head 0 . appendChild c vaq g,h,i,j,k=b. createElement canvas ,l=k. getContext k. getContext 2d ;for j=Array flag , emoji ,c. supports= everything:!0,everythingExceptFlag:!0 ,i=0;i / / p h1 h2 h3 h4 h5 h6 body, input, select, textarea color: 212121; .

g1-giga . g1-mega h1, . g1-alpha h2, . g1-beta h3, . g1-gamma h4, . g1-delta h5, . g1-epsilon h6, . g1-zeta . g1-gamma-3rd . g1-delta-3rd . g1-meta . g1-primary-nav-menu > . menu-item > a . sub-menu . menu-item > a input type=submit , input type=reset , input type=button , button, . g1-button, . g1-arrow .

g1-tab, . item-list-tabs a blockquote facebook twitter googlepluih Menu Top 10 Tazkirah Cinta Inspirasi Keluarga pompuan Poster iluvislam Penulih Hubungi Search Search for: Search You are here: Home Inspirasi Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi oghang Lain Inspirasi, Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi oghang Lain by iLuvislam January 12, 2018, 9:00 am 0SHARESShareTweet Perang Mu tah.

Peperangan ni tercatat di dalam sejarah sebagai sebuah peperangan besaq. Dalam peperangan ni, seramai 12 oghang memba meninggai dunia syahid dan depa memiliki kedudukan tinggi di sisi Allah. Ingin aku kongsikan satu ceghita yang terdapat dalam peperangan ni. ceghita tiga oghang memba yang bertukaq minuman. Apakah yang menariknya ceghita ni serta pengajaran yang terkandung? Dalam peperangan tu, Ikrimah bin Abu Jahai r.

a. terjuloq terkena 70 tikaman di dadanya. Di sampinnya pulak adalah Al-Harits bin Hisyam dan Ayyasy bin Abi Rabi ah. Al-Harits keloi-manggil memintak ayaq pasai kehausan. Petugaih pembawa ayaq masa tu berlari mendapatkan Al-Harits dan ingin memberikannya ayaq. Namun, saat Al-Harits tengok Ikrimah yang turut sama sangat kehausan, Al-Harits bagitau pada si petugaih, Berikan ayaq kepada Ikrimah.

Petugaih tu bergegaih ke arah Ikrimah dan bersedia untuk memberikan minuman padanya. Namun, masa tu, Ikrimah tengok Ayyasy bin Abi Rabi ah jugak sedang kehausan, lepaih Ikrimah bagitau pada petugaih tu, Berikanlah ayaq ni kepada Ayyasy. Petugaih hat sama dok habaq tadi berlari menuju ke arah Ayyasy dan ingin memberikannya ayaq, tapi Ayyasy dah tak bernyawa.

Petugaih hat sama dok habaq tadi dengan cepat menuju semula kepada Ikrimah dan Al-Harits untuk memberikan depa minum, namun keduanya jugak dah tak bernyawa. Inilah ceghita tiga oghang memba yang bertukaq minuman tapi tak sempat untuk menghilangkan kehausan depa pasai telah dipanggey oleh Allah terlebih dahulu, untuk meminum ayaq jannah dan sungai-sungainya.

Masyaailah tabarakailah. Apakah pengajaran di sebaliknya? Lihatlah betapa hebatnya akhlak para memba yang mana, pada waktu depa amat memerlukan sesuatu, tapi apabila depa tengok ada yang lain lebih memerlukan, depa mengutamakan oghang lain berbandin diri depa sendiri. Allah. Sanggup menggadaikan kepentingan diri di saat gentin dengan mendahulukan keperluan dan kemahuan oghang lain.

ceghita ni cukup buatkan aku tersentuh dan berpikiaq. Begitulah akhlak yang diajaqkan oleh Baginda Rasuloilah S. A. W. kalau ada yang lebih memerlukan bantuan serta keperluan pada waktu yang sama kita mau keperluan diri kita dipenuhi, dahulukanlah oghang hat sama dok habaq tadi. Buanglah ghasa pentinkan diri sendiri. Turunkan ego kita. Yakinlah, Allah akan mengganjari perbuatan kita dengan nikmat yang lebih baik.

Cebisan coretan ni nampak kecik dan ringan barangkali, tapi mampu berikan pengajaran yang cukup bermakna, dan boleh kita aplikasikan dalam kehidupan seharian. ceghita ni aku saksikan dalam drama bersiri Umaq Series . ceghita yang menceghitakan perjuangan Rasuloilah S. A. W dan para memba dalam memperjuangkan agama Islam. Satu ceghita penyaksian suka, duka, perit, dan getiaqnya para memba dalam menemani perjuangan Rasuloilah S.

A. W. Semoga ceghita tiga oghang memba ni dapat kita contohi, dan semoga Allah membalasi kebaikan yang kita laku dengan ganjaran kebaikan yang lebih berganda. Maklumat Penulih Artikel ni ditulis oleh Nur Amirah Ishak. Berasai dari Ipoh, Perak. Merupakan soghang terapih bekam, penulih dan penterjemah sepenuh masa. Sangat suka menulih cerpen sejak di bangku sekolah.

Cerpen Rahsia dalam Rahsia terpilih untuk dibuku dalam Siri Antologi Cerpen Negeri Negeri Perak keluaran Fufu keluaq. Ikuti perkembangan beliau di Facebook Noq Amirah dan Instagram cahaya nurish. Berminat menulih artikel? hampa inginkan supaya hasil penulisan hampa diterbitkan dalam website iluvislam? Klik sini. var quads screen width = document.

body. clientWidth; if quads screen width >= 1140 / desktop monitors / document. write ; adsbygoogle = window. adsbygoogle . push ; if quads screen width >= 1024 quads screen width < 1140 / tablet landscape / document. write ; adsbygoogle = window. adsbygoogle . push ; if quads screen width >= 768 quads screen width < 1024 / tablet portrait / document.

write ; adsbygoogle = window. adsbygoogle . push ; if quads screen width < 768 / phone / document. write ; adsbygoogle = window. adsbygoogle . push ; What do you think? 0 points Upvote Downvote Totai votes: 0 Upvotes: 0 Upvotes percentage: 0. 000000 peratus Downvotes: 0 Downvotes percentage: 0.

000000 peratus Newsletter Inspirasi iluvislam ceghita terkini dari iluvislam. Teruih ke email hampa! function if !window. mc4wp window. mc4wp = listeners: , forms : on: function event, callback window. mc4wp. listeners. push event : event, callback: callback ; ; Email address: Leave this field empty if you re human: Don t worry, we don t spam


Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain

Sanggup Menggadai Kepentingan Diri Demi Oghang Lain




ARTIKEL BARU ARTIKEL LAMA

Saya mau komen sebagai Onanimus
Nama :
Email :
Url :



cimms jkkkp itanah luas wikia.com medium medium medium penang kpdnkk sprm imgur fb gplus stmble aboutme