cucu toknek habaq, kalau nak masuk blog toknek, taip lagu nih :

{{ dabeliu tiga kali, dot toknek dot com }}



Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita


artikel ditulis oleh Toknek pada : 2017-06-18 10:32:01
Kategori Ilmiah | Sumber asal : Link


if IE 8 > kalau ni Ramadhan Terakhiaq Kita function i,s,o,g,r,a,m i GoogleAnalyticsObject =r;i r =i r function i r . q=i r . q . push arguments ,i r . l=1 new Date ;a=s. createElement o , m=s. getElementsByTagName o 0 ;a. async=1;a. src=g;m. parentNode. insertBefore a,m window,document, script , //www.

google-analytics. com/analytics. js , ga ; ga create , UA-47126282-2 , auto ; ga send , pageview ; window. wpemojiSettings = baseUrl : https: / /s. w. org /images /core /emoji /2. 2. 1 /72x72 / , ext : . png , svgUrl : https: / /s. w. org /images /core /emoji /2. 2. 1 /svg / , svgExt : . svg , source : concatemoji : http: / /iluvislam.

my /wp-includes /js /wp-emoji-release. min. js?ver=4. 7. 5 ; !function a,b,c function d a vaq b,c,d,e,f=Strin. fromCharCode;if !k !k. fillText return!1;switch k. clearRect 0,0,j. width,j. height ,k. textBaseline= top ,k. font= 600 32px Arial ,a case flag :return k. fillText f 55356,56826,55356,56819 ,0,0 ,! j. toDataURL . length vaq sampling active = 0; vaq sampling rate = 100; vaq do request = false; if !sampling active do request = true; else vaq num = Math.

floor Math. random sampling rate 1; do request = 1 === num ; if do request / Create XMLHttpRequest object and set variables / vaq xhr = window. XMLHttpRequest ? new XMLHttpRequest : new ActiveXObject Microsoft. XMLHTTP , url = http://iluvislam. my/wp-admin/admin-ajax.

php , params = action=update views ajax token=d917956fd2 wpp id=2518 ; / Set request method and target URL / xhr. open POST , url, true ; / Set request header / xhr. setRequestHeader Content-type , application/x-www-form-urlencoded ; / Hook into onreadystatechange / xhr. onreadystatechange = function if 4 === xhr.

readyState 200 === xhr. statuih if window. console window. console. log window. console. log xhr. responseText ; ; / Send request / xhr. send params ; p h1 h2 h3 h4 h5 h6 body, input, select, textarea color: 212121; .

g1-giga . g1-mega h1, . g1-alpha h2, . g1-beta h3, . g1-gamma h4, . g1-delta h5, . g1-epsilon h6, . g1-zeta . g1-gamma-3rd . g1-delta-3rd . g1-meta . g1-primary-nav-menu > . menu-item > a . sub-menu . menu-item > a input type=submit , input type=reset , input type=button , button, . g1-button, . g1-arrow .

g1-tab, . item-list-tabs a blockquote facebook twitter googlepluih Menu Top 10 Tazkirah Cinta Inspirasi Keluarga pompuan Poster Kuiz Search Search for: Search You are here: Home Tazkirah kalau ni Ramadhan Terakhiaq Kita Tazkirah, kalau ni Ramadhan Terakhiaq Kita by iLuvislam June 18, 2017, 9:00 am 0SHARESShareTweet Lukisan sebenaq daripada penulih Ramadhan tahun ni menjelma kembali, dan kita masih dok terkesima dengan masa yang berjalan begitu pantaih sekali.

Serasa baghu saja meraikan Ramadhan dan Syawai pada tahun lepaih, dan la nih meraikannya kembali. Begitulah gambaran betapa di akhir-akhiaq zaman, tang mana seminggu dirasakan macam sehari, sehari dirasakan macam sejam dan sejam dirasakan macam seminit. Memasuki fasa bulan yang penuh barakah ni, marilah kita merenung kembali surah yang diperintahkan untuk berpuasa, yakni surah al-Baqarah.

Hai oghang-oghang yang beriman, diwajibkan ataih kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ataih oghang-oghang sebelum hampa semuga kamu bertakwa. Surah al-Baqarah: 183 Perintah berpuasa yang Allah turunkan adalah supaya kita turut merasa lagu mana depa yang berlapaq tanpa bekalan makanan, lagu mana fakiaq miskin merasa kaih pagi makan pagi, kaih petang makan petang.

Merasa lagu mana umat Islam di Syria, Palestin yang menahan lapaq akibat kekurangan makanan. Perintah ni bukan saja-saja pasai pada akhiaq dan penghujungnya Allah ingin kurniakan kita semua taqwa. Dengan diberi nikmat kesihatan dan umoq, hari ni Allah masih dok memberi kita hadiah dan peluang bertemu Ramadhan. Alangkah gembiranya dan bersyukoq tatkala ada insan lain yang tak sempat bertemu Ramadhan, depa dijemput pulang bertemu Pencipta.

barangkali depa jugak macam kita teruja menantikan Ramadhan, dah merancang untuk membeli makanan apa di bazar, dah merancang untuk tarawih di masjid mana, dah merancang untuk buat yang torrrbaek pada Ramadhan kali ni. tapi depa tak tau bahawa depa tak sempat untuk buat apa saja yang dirancang, pasai ajai dan meninggai dunia tak sapadia yang tau bila, tang mana dan lagu mana.

Allah jadikan meninggai dunia dan hidup kita untuk menguji sapadia yang palin baik amalnya Surah al-Mulk: 2 Begitu jugak kita, kita sendiri tak tau adakah kali ni merupakan Ramadhan terakhiaq kita. Rata-rata manusia begitu yakin depa akan bertemu dengan Ramadhan lagi dan lagi, begitu yakin bahawa Allah masih dok memanjangkan umoq depa. lepaih kita ambik sikap sambey lewa, acuh tak acuh menyambut Ramadhan, yang meriahnya cuma hidangan makanan masa berbuka, tapi solatnya masih dok sama di akhiaq waktu, al-Qurannya masih dok sama tak mampu untuk selak helaian mushaf dan dibiaqkan sepi.

Solat Subuhnya masih dok sama lewat sesudah keluaq matahari, rumah dan biliknya masih dok sama bersepah dan tak kemaih, mulutnya masih dok sama mengumpat membawa fitnah dan sedekahnya masih dok sama RM1. 00 pada tabung masjid saja. Apabila Allah mentakdirkan kita dipanjangkan umoq untuk bertemu dengan bulan yang sangat mulia ni, seharuihnya kita sujud syukoq, tanda betapa beruntungnya kita masih dok terpilih untuk meghebut pahala, menambah bekai di hari akhirat kelak, jugak bersyukoq untuk memperbaiki segala kelemahan yang kita laku pada Ramadhan yang lepaih.

Laku sehabih baik pada Ramadhan kali ni, pasai depa yang tak sempat bertemu Ramadhan pun tak mengetahui bahawa Ramadhan tahun sebelumnya merupakan Ramadhan terakhiaq buat depa. kalau ni Ramadhan terakhiaq kita, jadikan ia sangat bermakna. Ketibaan Ramadhan yang dinanti haruihlah disambut dengan rumah yang kemaih dan hiaskannya dengan cun sekali, supaya kita senantiasa bersemangat dan selesa untuk beribadah.

Berazamlah untuk melaksanakan solat tarawih setiap malam walau keadaan kita sibuk sekali pun. Solat tarawih hanya ada di bulan Ramadhan, jangan lepaihkan peluang untuk mendapat fadhilat pahala pada setiap malam dari satu Ramadhan hingga ke malam terakhiaq Ramadhan. Sekiranya kita dahulu begitu baloq untuk tunaikan solat tarawih dek pasai perut yang penuh, Ramadhan kali ni latihlah diri untuk memaksa diri melaku.

Sungguh kalau ni Ramadhan terakhiaq kita, lebih kurang kita berjaya menghabihkan solat tarawih sehingga Syawai menjelma. barangkali tahun depan kita tak lagi berkesempatan untuk buat solat tarawih. kalau ni Ramadhan terakhiaq kita, bersungguh-sungguhlah dalam buat ibadah macam membaca al-Quran. kalau kita masih dok merangkak-rangkak untuk mengeja huruf-huruf yang terdapat di dalam al-Quran, inilah peluangnya untuk kita mencari asatizah atau memba-memba kita yang pandai mengaji.

masih dok belum terlambat, kalau kita menyedari hakikat bahawa, Aku tak pandai mengaji, aku kena belajaq mengaji, nanti aku nak jawab apa pada Allah. Ya, Ramadhan adalah bulan diturunkan al-Quran. Nabi Muhammad yang mulia jugak pada asainya tak tau membaca sehinggalah Allah turunkan surah al-Alaq, Iqra iaitu bacalah . Jangan penah ghasa terlambat atau tak sempat untuk belajaq membaca al-Quran, selagi Allah mengurniakan kita umoq yang panjang dan rejeki kesihatan, selagi itulah peluang untuk belajaq masih dok terbuka.

Rasuloilah SAW bersabda: Tuntutlah ilmu sejak dari nndoi sampai ke liang lahad. Masa yang ada kita isikan dengan membaca al-Quran. Jadikan ia budaya, kelak ia mendidik kita di bulan-bulan seteruihnya supaya berasa syok untuk membaca al-Quran dan menjadikannya sebagai bestfriend kita. kalau ni Ramadhan terakhiaq kita, dok beghebut-rebutlah untuk mencari pahala sebanyak barangkali sebagai bekalan untuk hari akhirat kita.

Carilah ruang untuk bersedekah pasai ganjaran depa yang bersedekah di bulan Ramadhan, Allah lipat gandakan. kalau sebelum ni keghap dok dengaq berlaku pembaziran masa berbuka, maka kurangkanlah hidangan dan juadah berbuka. kalau sebelum ni selepaih bersahoq tidoq semula, gunakanlah masa yang ada untuk menunaikan solat sunat dua rakaat dan bertadaruih al-Quran sementara menanti azan Subuh.

kalau sebelum ni waktu siang kita di bulan Ramadhan lebih banyak diperuntukkan untuk tidoq, tukaqkan ia kepada sesuatu yang bermanfaat dan produktif. umoq yang meningkat jelaih meghasakan akan kematian semakin menghampiri kita. kalau dahulu masa umoq kanak-kanak, kita syok menyambut Ramadhan disebabkan pasai akan dapat bermain bunga api, dapat membeli makan kegemaran di bazar, dan begitu teruja menanti Syawai untuk mengutip duit ghaya sekiranya berpuasa penuh.

tapi tak lagi masa umoq kita semakin menginjak dan bertambah. Apa yang terpikiaq di hati kita cuma: Adakah aku dah laku sehabih baik untuk Ramadhan? Adakah ni Ramadhan terakhiaq aku? Tahun depan ada lagi ke Ramadhan untuk aku? masa surat khabaq memapaqkan ceghita adik-adik tahfiz yang meninggai dunia dalam kemalangan di dalam bulan Ramadhan yang mulia ni, kita seharuihnya merasa kagum pasai pemergian depa sebagai ahli jannah yang dah menghafai al-Quran, malah pemergian depa yang husnul khatimah di dalam perjalanan untuk ke daurah tafsiaq al-Quran.

meninggai dunia di bulan Ramadhan dengan keredhaanNya. allahyarham adik Hakimi. ni merupakan azam Ramadhan salah soghang yang meninggai dunia. la nih, Allah memakboikan doanya. Allahu, lagu mana pulak pengakhiran hidup kita kelak? Buat jiwa-jiwa yang telah bertemu Pencipta, Allah berfirman: Wahai jiwa-jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhaiNya.

Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hambaKu. Dan masuklah ke dalam syurgaKu. Surah al-Fajr Marilah kita bersama-sama all out atau buat sehabih baik kalau pada tahun ni merupakan tahun terakhiaq kita menyambut Ramadhan. Jangan penah persiakan peluang dan hadiah yang Allah berikan kepada kita. Sebulan yang Allah beri adalah masa torrrbaek untuk kita meninggaikan segala jahiliah yang bersarang di dalam diri kita.

Meninggaikan perkara-perkara yang tak mendatangkan manfaat untuk hari akhirat kita, masa torrrbaek untuk kita merenung dan bermuhasabah sejauh mana kita dah menghargai Ramadhan. Sejauh mana amal ibadah yang telah kita lakukan? kalau masih dok sama dan takdak perubahan, maka bersegeralah! Sungguh, kematian tu tak mengenai umoq,tak mengenai pangkat mahupun statuih kesihatan hampa.

Berbaki beberapa hari lagi, masih dok belum terlambat, ayuh laku pecutan. Buat sehabih baik. Berusahalah meghebut malam al-Qadr yakni malam yang lebih baik daripada seribu bulan, pasai hari esok belum tentu milik kita, pasai tahun hadapan belum tentu sempat bertemu dengan bulan yang penuh barakah ni. Inilah madrasah tarbiah Ramadhan, semoga keluaqnya kita daripada madrasah ni dengan membawa segulung ijazah taqwa, biiznillah.

Maklumat Penulih Artikel ni ditulis oleh Nurul Syaahidah binti Salim. Berasai dari Ipoh, Perak. Merupakan lulusan ijazah bioperubatan di Management Science University MSU . Berminat menulih artikel? hampa inginkan supaya hasil penulisan hampa diterbitkan dalam website iluvislam? Klik sini. What do you think? 0 points Upvote Downvote Totai votes: 0 Upvotes: 0 Upvotes percentage: 0.

000000 peratus Downvotes: 0 Downvotes percentage: 0. 000000 peratus Newsletter Inspirasi iluvislam ceghita terkini dari iluvislam. Teruih ke email hampa! function if !window. mc4wp window. mc4wp = listeners: , forms : on: function event, callback window. mc4wp. listeners.

push event : event, callback: callback ; ; Email address: Don t worry, we don t spam


Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita

Kalau Ni Ramadhan Terakhiaq Kita




ARTIKEL BARU ARTIKEL LAMA

Saya mau komen sebagai Onanimus
Nama :
Email :
Url :



itanah luas kistarp wikia.com medium medium medium penang kpdnkk sprm