cucu toknek habaq, kalau nak masuk blog toknek, taip lagu nih :

{{ dabeliu tiga kali, dot toknek dot com }}



Jam 12 Malam Makcik Ni Masih Dok Berniaga Dikaki Lima Menjuai Rebung Dr Maza


artikel ditulis oleh Toknek pada : 2017-06-13 14:52:01
Kategori Hiburan | Sumber asal : Link


Kesungguhan Mak Cik Penjuai RebongKetika jam lebih kughang 12 malam, mak cik ni masih dok di kaki lima menjuai rebong dan beberapa jenih makanan segera. Mula-mula cheq bertemu anaknya yang masih dok kecik berniaga di hadapan KFC Kangaq tadi. Dia anak istimewa. Dia habaq ibunya jugak berniaga di sana. cheq mencari ibunya. cheq dapati pompuan yang dah berumoq berniaga di kaki lima.

cheq bertanya: Adakah mak cik mendapat bantuan zakat?Dia menjawab: Ya! Mak cik ada terima zakat secara bulanan dan bantuan Badan Kebajikan jugak. Cumanya mak cik tak mau duduk saja sebab ada tanggungjawab tiga anak OKU di rumah. cheq tengok beliau menjuai sekarong rebung yang dimasukkan dalam bungkusan-bungkusan kecik. Agak banyak dan berat. cheq bertanya: Dari mana modai mak cik ambik untuk berniaga? Dia menjawab: Mak cik cari dan potong sendiri dari hutan .

cheq meghajok mendengaq kesungguhan beliau berusaha semuga tak memintak-mintak. Itulah kemuliaan dan itulah ibadah yang hebat. cheq huloqkan sedikit sumbangan kemudian cheq membeli kesemua rebung beliau sebagai tanda sokongan kepadanya. lebih kughang 40 bungkuih rebong beliau. cheq bukan penggemaq rebung. Namun cheq konfem pagi esok cheq akan cari masjid yang sudi terima semua rebung ni untuk dibuat menu berbuka puasa.

Sebelum cheq dan keluarga beredar,cheq tanya beliau: Mak Cik tinggai tang mana? Jawabnya: Di Chuping . cheq tanya lagi: lagu mana semua barang ni dibawak ke sini? Dia menunjukkan motosikainya yang uzoq. Dia habaq kemarin tayaq mutunya pecah, dia terpaksa menolak mutu tu sehingga ke rumah. Dari jam 12 malam, jam 4 pagi baghu sampai rumah. Amat meghajok cheq mendengaq.

Sebelum cheq masuk ke gheta,cheq tanya lagi: Mak cik tau pejabat MAIPs tang mana?Dia agak terpinga-pinga. cheq tanya lagi: Mak Cik tau pejabat zakat kat mana?Dia jawab: tau!cheq kata kepadanya: Di situlah pejabat MAIPs. Esok pergi ke situ bagitahu kat kaunter tu mufti suruh mak cik mohon zakat tambahan . Dia mengangguk. oghang sepertinya yang kuat berusaha tak duduk saja layak ditambah peruntukan bantuan.

In sha Allah MAIPs akan menambahkan bantuan untuknya. cheq beredaq dalam jiwa yang meghajok. Semoga Allah ampuni cheq dan segala dosa serta kelemahan cheq. Semoga Allah memberikan rejeki kepadanya yang banyak. tengok kepada kesusahan dan kesungguhan oghang yang macam ni, menjadikan kita insaf betapa kita tak cukup bersyukoq kepada Allah ataih segala kurniaanNYA dan betapa sedikitnya ujian yang kita terima.

Sumber dari Dr. Maza. com


Jam 12 Malam Makcik Ni Masih Dok Berniaga Dikaki Lima Menjuai Rebung Dr Maza

Jam 12 Malam Makcik Ni Masih Dok Berniaga Dikaki Lima Menjuai Rebung Dr Maza

Jam 12 Malam Makcik Ni Masih Dok Berniaga Dikaki Lima Menjuai Rebung Dr Maza




ARTIKEL BARU ARTIKEL LAMA

Saya mau komen sebagai Onanimus
Nama :
Email :
Url :



itanah luas kistarp wikia.com medium medium medium penang kpdnkk sprm