cucu toknek habaq, kalau nak masuk blog toknek, taip lagu nih :

{{ dabeliu tiga kali, dot toknek dot com }}



Dulu Cheq Pun Ketaq Lutut Anak Demam Lepaih Kena Vaksin Dr Taufiq Razif


artikel ditulis oleh Toknek pada : 2017-08-11 12:22:01
Kategori Hiburan | Sumber asal : Link


Bercakap tentang pasai vaksin ni, ianya memang isu yang tak penah habih. Pelbagai alasan diberikan untuk tak menghantaq anak depa vaksin. Perbuatan ni pada Ohmedia tak lebih dan tak kughang sebagai mementinkan diri sendiri. Bila anak dijangkiti penyakit berbahaya dan membahayakan nyawa kanak-kanak lain, tak ke tu perbuatan yang pentinkan diri sendiri?Baca luahan hati Dr Taufiq Razif di Facebooknya tentang pasai lagu mana penerimaan beliau sendiri tentang pasai vaksin ni dan sejauh mana kesedaran untuk memastikan anak-anak kita tak terkecuali untuk divaksin.

cheq ingat lagi pengalaman first time vaksin anak sulong cheq tu. cheq dan isteri sendiri yang sediakan ubat demam untuk anak cheq ketaq lutut-ketaq lutut anak cheq demam lepaih kena cucuk!Alhamdulillah syukoq anak sulong cheq tu takdak demam pun lepaih vaksin tu. jujoq cheq paham je perasan ibu muda yang baghu first time nak vaksin anak kan. ketaq lutut anak demam dan ketaq lutut anak sakit kan.

cheq dan isteri pun sama je dengan mak pak yang lain masa mula-mula nak vaksin anak sulong dulu walaupun kami berdua doktoq. Keluarga cheq sendiri pun ada yang anti sangat dengan vaksin tapi bila anak dia asyik sakit je dan dia sendiri sedaq yang anak dia lemah nak berhadapan dengan dunia luaq yang penuh dengan kuman yang berbahaya maka dia pun ubah fikiran untuk vaksin anak dia.

Alhamdulillah anaknya la la nih sihat walafiat dan cerdik sangat. Masa lepaih vaksin tu cheq sendiri yang sediakan ubat paracetamol untuk anak cheq kot la dia demam kan. Memang risau la sikit kan tapi bila pandang mata comey anak sulong cheq tu cheq jadi sayu je. cheq lebih risau kalau dia tak divaksin!awat?Bahaya tak vaksin ni bukan main-main. Berpuluh jenih kuman dasyat yang berlegaq dalam masyarakat kita boleh seghang anak kita bila-bila masa je.

cheq nasihat bukan sebab cheq baca buku teks je bahaya tak vaksin ni tapi cheq tengok dengan mata kepala cheq sendiri antaranya :TETANUS- masa ni cheq pelajaq perubatan lagi. Ada sorang pakcik datang ke wad kecemasan dengan badan kaku seluruh tubuh. Ingatkan kena serangan strok kan. Tiba-tiba je pakcik tu menggelupoq kejang dan badannya jadi luruih dan kaku dan badan dia mengeraih macam papan! Rupanya tengah kena serangan tetanuih ataupun masyarakat kita biasa sebut kancin gigiBATUK KOKOL / PERTUSSIS- Kalau hampa semua tengok bayi yang kena pertussih ni kan mesti hampa semua teghiak nak teghiak.

Bayi yang kena batuk kokol ni teghiak pun susah sebab asyik duk batuk. Ada tu sampai biru tak boleh bernafaih sebab batuk tak beghenti!DIFTERIA- Kalau masuk je keh difteria ni mesti semua perawat dan petugaih hospitai terpaksa pakai mask sebab penyakit ni sangat berjangkit! cheq sendiri periksa mulut pesakit difteria ni dan nampak ada macam benda warna kelabu pseudomembrane dekat dengan anak tekak dia.

Jangan main-main dengan benda tu. Sekali benda tu tertelan masuk dalam perut boleh meninggai dunia anak kita tau sebab dalam tu ada toksin yang sangat berbahaya. Jadi cheq harap kepada mak pak kat luaq sana yang taknak vaksin anak, pikiaq la dalam dalam dan pikiaqkan jugak keselamatan anak kita yang kita sayangi tu. Ni cheq nukilkan pandangan Mufti Wilayah Persekutuan, Dr.

Zulkifli bin Mohamad Al Bakri daripada Irsyad Al Fatwa ; Dalam hal ni Islam amat menitikberatkan keselamatan umat manusia. Sesuatu perkara yang nak dilaksanakan untuk maslahah ummah hanya diperaku oleh syarak sekiranya tak bercanggah dengan Maqasid Syaq iyyah iaitu menjaga agama, nyawa, aqai, keturunan dan harta. Menurut fuqaha , sebarang penyakit perlu dihindari, dirawat dan diubati.

Dalam konteks ni pencegahan daripada sebarang bentuk gejala yang boleh menjejaihkan kesihatan dan nyawa adalah menjadi pegangan dan keutamaan ajaran Islam. Semoga dengan pencerahan ni kita tak ragu lagi dalam mengizinkan penggunaan vaksin oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia untuk maslahat dalam kelompok kita . Jadi, jom kita vaksinkan anak tanpa ragu-ragu lagi.

cheq pun nak amik vaksin pneumococcai untuk anak cheq jugak lepaih ni. Jom! JanganLupaCucuk LengkapkanImunisasiKredit: Dr Taufiq RazifPost asai di htt


Dulu Cheq Pun Ketaq Lutut Anak Demam Lepaih Kena Vaksin Dr Taufiq Razif




ARTIKEL BARU ARTIKEL LAMA

Saya mau komen sebagai Onanimus
Nama :
Email :
Url :



cimms jkkkp itanah luas kistarp wikia.com medium medium medium penang kpdnkk sprm