cucu toknek habaq, kalau nak masuk blog toknek, taip lagu nih :

{{ dabeliu tiga kali, dot toknek dot com }}



Dik Aku Mimpi Jumpak Bapak Dia Panggey Aku Ikut Dia


artikel ditulis oleh Toknek pada : 2017-08-12 12:02:01
Kategori Berita | Sumber asal : Link


Dik, aku mimpi jumpak bapak. Dia panggey aku ikut dia, kata Ibrahim Hussin. Berulang kali jugak warga emaih berumoq 81 tahun ni menyampaikan ceghita kepada adiknya dan panggilan ikut tu menjadi kenyataan apabila dirinya meninggai dunia 15 Mei lepaih selepaih dirempuh oleh sebuah mutusikai berkuasa tinggi ditunggang oleh Muhamad Kamaruzzaman Desa, 39 tahun dalam kejadian di persimpangan lampu isyarat Kampung Lalang, lempaq.

Warga emaih tu meninggai dunia di tempat kejadian selepaih sebahagian tempurung kepalanya pecah akibat rempuhan manakala penunggang mutusikai berkuasa tinggi yang berasai dari Taman Bertam Indah, Kepala Bataih, Pulau Pinang meninggai dunia di Hospitai lempaq jam empat petang hari yang sama. Berkongsi kesedihan di hati akibat kejadian tak terduga ni, isteri kepada allahyarham Ibrahim, Siti Aishah Derani, 71 tahun bagitau, allahyarham suaminya keluaq rumah sekitaq jam 10.

00 pagi. Dia mau membeli gam untuk membaiki paip. Makcik tak menyangka yang bukan-bukan sehinggalah datang oghang ke rumah memaklumkan pakcik dah meninggai dunia selepaih dilanggaq oleh konvoi mutusikai. Hanya Allah saja yang tau kesedihan ni, katanya masa ditemui di rumahnya dari Kampung Tanjung Pari, Mukim Siong, lempaq beberapa hari selepaih kejadian.

Sama sekali tak menyangka kemalangan tu meragut nyawa suami dikasihi, kata Aishah, dah berulang kali anak-anak melarang allahyarham menaiki mutusikai berikutan faktoq usianya namun suaminya tu sama sekali tak mengendahkannya. allahyarham suami takdak sakit apa-apa, tubuh badannya sihat. Mata, pendengaran jugak baik. takdak pun kencin manih, darah tinggi dan sebagainya.

Cuma kudratnya sedikit lemah berikutan umoq. Kalau ada masalah pun cuma tekanan darah rendah dialaminya, memaklumkan suaminya dahulu motong getah. Aishah redha namun tak sanggup tengok gambaq kemalangan biaq disuakan melalui telefon di hadapannya. Biaqlah, makcik tak nak tengok, payah untuknya menzahiaqkan kesedihan berikutan kejutan pemergian suami.

Lampu Isyarat Menyala Serentak ni bukan keh pertama dan diharap tak lagi berulang pasai ikutkan, dah ghamai yang menjadi mangsa kejadian. kalau tak meninggai dunia, konfem ada luka di sana sini pasai masalah lampu isyarat yang bertukaq hijau secara serentak biaq berlainan simpang. Menurut bekaih guru, Abdul Nasiaq bin Idris, pihaknya dah memaklumi tentang pasai masalah lampu isyarat yang kerap bertukaq secara serentak mesti berbeza simpang.

Ada gambaq sebagai bukti dan masalah lampu isyarat ni sebenaqnya dah sampai ke pengetahuan pihak polih dan Majlih Daerah. Malah barangkali dah diperbincangkan dalam mesyuarat depa. Buat masa ni, belum ada jalan penyelesaian namun kita mengharapkan semuga insiden begini menjadi pengajaran tak kita buat penduduk kampung mahupun penunggang-penunggang yang melalui kawasan ni.

Laluannya memang luruih dan cuma ada lampu isyarat untuk ke simpang-simpang. barangkali bila semuanya bertukaq warna dalam masa yang sama, ia boleh mengakibatkan kekeliruan kepada pengguna, katanya. Cikgu Nasiaq mengharapkan permasalahan lampu isyarat tu dapat diperbaiki sesegera barangkali semuga kejadian ni tak lagi berulang. Ketua polih Daerah lempaq, Superitendan Shariffuddin Yusof dalam satu kenyataan surat khabaq bagitau, pelanggaran dua mutusikai berkenaan berlaku disebabkan lampu isyarat di persimpangan tu tak berfungsi.

Ibrahim yang menunggang Honda EX-5 dipercayai dari Pekan Kampung Lalang untuk pulang ke rumahnya di Mukim Siong manakala mutusikai berkuasa tinggi yang ditunggang Muhammad Kamaruzzaman pulak dari arah Tanjung Pari ke lempaq. masa melewati persimpangan lampu isyarat berkenaan, mutusikai yang ditunggang Ibrahim dirempuh oleh mutusikai yang ditunggang oleh Muhammad Kamaruzzaman Desa jadi punca kedua-duanya tercampak dari mutusikai masing-masin, katanya.

Beliau bagitau, Ibrahim mengalami kecederaan di kepala pasai tak memakai topi keledaq dan meninggai dunia di tempat kejadian. Shariffuddin bagitau, penunggang mutusikai berkuasa tinggi dihantaq ke HB untuk rawatan namun meninggai dunia di hospitai berkenaan. keh disiasat mengikut Seksyen 41 1 Akta Pengangkutan Jalan 1987 pasai memandu melulu dan jadi punca kematian.

Sumber Mingguan pompuan


Dik Aku Mimpi Jumpak Bapak Dia Panggey Aku Ikut Dia




ARTIKEL BARU ARTIKEL LAMA

Saya mau komen sebagai Onanimus
Nama :
Email :
Url :



cimms jkkkp itanah luas kistarp wikia.com medium medium medium penang kpdnkk sprm