cucu toknek habaq, kalau nak masuk blog toknek, taip lagu nih :

{{ dabeliu tiga kali, dot toknek dot com }}



Dah Memang Lumrah Setiap Manusia Untuk Jeronoih Cinta Jadi Jalan Palin Sempurna Adalah Dengan Menikah


artikel ditulis oleh Toknek pada : 2017-12-19 10:32:01
Kategori Merepek | Sumber asal : Link


Pernahkah hampa berasa sunyi di hati walaupun dikellilingi ghamai oghang? Hah, tu antara tanda-tanda wajib menikah tu. Jalan-jalan ke blog memba, penulih terbaca pulak artikel tentang pasai 10 tanda wajib menikah. Ceh, kalau bab menikah ni memang cepat je klik nak baca kan. . gatai eh? Tu yang hampa semua terpikiaq kan. . hehe, mana ada mana ada . Cinta bertambah indah dengan ikatan pernikahan. . ok jom baca 10 tanda wajib menikah in:

1. Sunyi di hati walaupun dikelilingi ghamai oghang. Dan kahwinkanlah oghang yang bersendirian di antara kamu dan oghang yang layak menikah daripada hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang pompuan. kalau depa miskin, maka Allah akan memampukan depa dengan kurnia-Nya; dan Allah Maha Luas pemberian-Nya lagi Maha Mengetahui. Surah an-Noq : 32 Perasaan sunyi dan sayu merupakan sindrom palin kerap menimpa manusia yang kosong hatinya daripada mengingati Allah. Kesunyian ni bermaksud hati terasa kosong dan wujud perasaan sepi sehingga boleh membawa kepada penderitaan, kepiluan serta kesedihan. Usahkan diri depa yang mengalaminya, oghang yang tengok jugak akan berasa kesedihan hat sama dok habaq tadi. Apabila seseoghang tu berasa sunyi sekalipun terdapat ghamai oghang di sampinnya, maka tu adalah tanda pertama bahawa dia dah sampai waktu untuk menikah. memba yang ghamai bergelak ketawa tapi jenaka dan lelucon tu tetap tak dapat mengubat kekosongan di hati. ni lantaran wujud ruangan vakum yang perlu diisi oleh seseoghang yang dipanggey sebagai buah hati . Apabila didatangi perasaan sunyi yang pelik ni, maka ketahuilah bahawa pernikahan tu dah diwajibkan bagi mencegah kejadian dan penyakit lebih berat. Rasuloilah bersabda: Sesungguhnya syaitan tu bersama soghang dan menjauh apabila berdua. Hadith sahih riwayat Ahmad, an-Nasa i, at-Tirmizi, Ibn Hibban dan lain-lain. Apabila berseorangan, manusia tu mudah terdedah kepada pelbagai godaan, pemikiran tak tangkaih, akai lemah dan mudah terperangkap oleh tipu daya syaitan. Maka masa tu, menikah dah menjadi wajib bagi menyelamatkan kehidupan. ni pasai syaitan sentiasa mendorong manusia untuk berbuat mungkaq sehingga depa terjerumuih ke dalam jurang maksiat.

2. Kehidupan yang tak teruruih. Kehidupan sepatutnya menjadi medan untuk beramal soleh dan menunaikan kewajipan serta perintah ALLAH dengan mengikuti lunas-lunaih Islam. Kehidupan memberi kita satu peluang mengumpoi sebanyak barangkali pahala bagi mendapatkan ganjaran jannah. Malangnya, bagi sesetengah oghang, kehidupan depa tak teruruih. Ia boleh dilihat masa menziarahi rumah depa. Keadaannya bersepah, tak kemaih, makan serta pakai depa tak teratoq sehingga mengundang pelbagai masalah sampingan. Justeru oghang macam ni perlu dikahwinkan. Perkahwinanlah yang akan menjadikan depa lebih bertanggungjawab serta berkeyakinan untuk menjalani kehidupan dengan lebih baik dan jugak bersistematik. Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasuloilah S. A. W. bersabda: Sebaik-baik pompuan yang menunggang unta salah satunya ialah pompuan Quraisy yang solehah dan yang keduanya ialah pompuan Quraisy yang berbuat baik kepada anak yatim yang masih dok kecik dan menguruih sendiri keperluan suaminya. Hadith sahih riwayat Muslim no. 458

9.

3. Jiwa menjuruih kepada lawan jantinaPernahkah terjadi perasaan berdebar-debaq dan jantung berdegup laju tatkala berada berhampiran dengan lawan jantina? Sekiranya ya dan kalau keadaan dah menjadi parah, jangankan sesekali duduk berdekatan, cukuplah kalau hanya sekadaq tengok pompuan cun atau lelaki kacak melintaih di hadapan mata. Rasuloilah S. A. W. bersabda: Maka sapa-sapa yang fitrahnya diarahkan kepada sunnahku, maka dia telah mendapat petunjuk. sapa-sapa yang fitrahnya terarah kepada selainnya, maka dia telah binasa. Hadith riwayat Ahmad dan Ibn Hibban. Katakanlah kepada oghang mukmin lelaki semuga depa menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan depa. Demikian adalah lebih suci bagi depa. Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui apa yang depa kerjakan. Dan katakanlah kepada pompuan mukminah semuga depa menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan depa Surah an-Nur: 30-31Rasuloilah S. A. W. bersabda di dalam sebuah hadith qudsi yang menerangkan bahawa pandangan tu macam panah beracun. Pandangan tu adalah panah beracun di antara panah iblih. sapa-sapa yang meninggaikannya pasai ketaq lutut kepadaKU, maka akan AKU gantikan dengan keimanan, yang ia dapatkan manihnya di dalam hatinya. Hadith riwayat at-Tabrani dan al-Hakim. kalau hati atau jantung berdebar-debaq masa memandang lawan jantina, maka dah konfem depa ni termasuk di dalam golongan yang diwajibkan menikah. ALLAH berfirman: Dan antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya: bahawa DIA menciptakan untukmu lelaki isteri-isteri daripada jenismu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikan antara kamu laki bini kasih sayang dan belaih kasihan, sesungguhnya yang demikian tu mengandungi keterangan-keterangan yang menimboikan kesedaran bagi oghang yang berpikiaq. Surah ar-Rum: 21

4. Hilang tumpu apabila wujud lawan jantina. Hilang tumpu atau lemah tumpuan adalah perkara normal yang berlaku kepada kebanya oghang bujang. Keadaan ni berlaku pasai depa kerap dok pikiaq berkisaq tentang pasai soai pasangan, masa depan yang tak konfem dan persepsi daripada banyak pihak. Akibatnya, ia memberi kesan kepada tugaih harian macam depa mudah hilang tumpuan, prestasi gheja merosot serta hasil produktiviti menurun. depa yang mengalami gejala hilang tumpu atau lemah tumpuan ni adalah berpunca daripada faktoq psikologi serta perasaan tak stabil. Umumnya, penyakit ni disebabkan oleh kesunyian dan kekurangan cinta serta belaian kasih sayang. Jalan selamat dan ubat yang palin mujarab kepada masalah ni ialah dengan menikah. Dan oghang yang beriman, lelaki dan pompuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; depa menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan depa mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada ALLAH dan Rasul-Nya; depa tu akan diberi rahmat oleh ALLAH; sesungguhnya ALLAH Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana. ALLAH menjanjikan oghang yang beriman, lelaki dan pompuan, akan beroleh jannah-jannah yang mengaliaq di bawahnya beberapa sungai; depa kekai di dalamnya dan beroleh tempat-tempat yang baik di dalam jannah Adn serta keredhaan daripada ALLAH yang lebih besaq kemuliaannya; balasan yang demikian itulah kejayaan yang besaq. Surah at-Taubah: 71-72

5. jelez tengok kebahagiaan oghang lain. Perasaan jelez atau ghirah di dalam Islam terbahagi kepada dua bahagian. Pertama ialah padabahagian yang halai dan diperintahkan iaitu jelez di dalam perkara kebaikan. Kedua ialah kepada perkara haram serta dilarang iaitu jelez yang melampaui bataih dan merosakkan. jelez yang melampaui bataih ni disebut hasad. Perasaan hasad ni mampu menghapuihkan kebaikan yang ada pada diri depa, sebagaimana api membakaq kayu kerin. Inilah yang dinyatakan oleh Rasuloilah S. A. W. di dalam sabdanya: Jauhkanlah oleh kamu dengki hasad pasai ia akan memakan kebaikan sebagaimana api membakaq kayu. Hadith riwayat Abu Daud. Di dalam hadith yang lain, ada disebutkan: Janganlah salin hasad dan jangan mencari-cari kesalahan oghang lain dan janganlah salin bermusuhan. Hendaklah salin memaafkan dan jadilah kamu bersaudara. Hadith riwayat Muslim. Berusaha menunaikan kewajipan pernikahan kalau dah wujud perasaan jelez dan penin pala apabila tengok kebahagiaan oghang lain. Terutamanya masa tengok memba-memba di sekelilin dah pun mempunyai pasangan. jelez tengok oghang lain berpasangan adalah isyarat bahaya bahawa pernikahan tu perlu disegerakan. Ketahuilah bahawa pernikahan tu sungguh baq hang, indah sehingga wajaq untuk kita berasa jelez.

6. Wujud perasaan sayang terhadap kanak-kanak. ni berlaku kepada depa yang dah sampai seru untuk berumah tangga. Apabila perasaan keibuan atau kebapaan tumbuh di dalam sanubari, ia akan mula memainkan peranan dengan menguasai diri dan mempengaruhi segala tindak tanduk. ni menunjukkan bahawa seseoghang yang dah sampai waktu untuk memiliki keluarga sendiri. Inilah fitrah yang dah ditetapkan oleh ALLAH. ALLAH berfirman: Dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini iaitu pompuan-pompuan, anak-anak, harta yang banyak daripada jenih emaih, perak, kuda pilihan, menatang-menatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi ALLAHlah tempat kembali yang baik jannah . Surah ali-Imran : 14Ketika memegang kanak-kanak atau bayi, terasa berat untuk kita melepaihkannya. Apabila berada berhampiran depa, naluri keibuan atau kebapaan tu seolah-olah mendorong kita untuk merangkoi, bermain, mengusik dan membelai meghap serta menikmati penuh gembira senyuman yang suci bersih tu. Itulah petanda bahawa dah tiba masanya kita bergelaq mak dan pak.

7. jeronoih cinta pada seseoghang. jeronoih cinta merupakan fitrah setiap manusia, begitu jugak dengan perasaan minat dan suka. Ia adalah sesuatu yang tak dapat dielakkan pasai ALLAH telah mencipta manusia dengan fitrah sedemikian. Lelaki dijadikan untuk tertarik kepada pompuan dan begitulah jugak sebaliknya. Maka,tarikan ni adalah fitrah tang mana ALLAH telah menyediakan jalan keluaq yang palin sempurna iaitu dengan menikah secara konfem. pernikahan merupakan sebaik-baik jalan perhubungan di antara lelaki dan pompuan. Ibn al-Qayyim bagitau bahawa ia adalah Ketetapan ALLAH dengan hikmah-Nya menciptakan makhluk dalam keadaan salin mencari yang sesuai dengannya. Secara fitrah salin tertarik dengan jenihnya. tapi akan menjauh daripada yang berbeza dengannya. Inilah ketetapan ALLAH kepada semua makhluk-Nya. ALLAH berfirman: DIAlah yang menciptakan kamu daripada diri yang satu dan daripadanya, DIA menciptakan isterinya, semuga dia merasa mudah kepadanya Surah al-A raf: 189

8. Desakan hawa nafsuIni selului terjadi kepada lelaki dan pompuan yang baghu mencapai umoq remaja. Sekiranya terdedah kepada lawan jantina, depa akan cepat tergoda dan teruja. Bahkan, golongan dewasa yang mencapai umoq pertengahan jugak kerap kali mempunyai desakan ni. Hal ni disebabkan oleh banyak faktoq dan perkara ni perlulah diambik berat. depa mesti berhati-hati di dalam mengendalikan hawa nafsu hat sama dok habaq tadi pasai ia boleh mengundang pelbagai masalah dan bahaya. Jalan palin selamat bagi settlekan desakan nafsu ni ialah melalui pernikahan. Melaluinya, desakan hat sama dok habaq tadi dapat dilangsaikan menurut tatacara Islam. Hadith ni memiliki syahid yang diriwayatkan oleh Abu Zubaiaq. Daripada Jabiaq, bahawa Rasuloilah S. A. W. tengok soghang pompuan lepaih wujud keinginan di dalam hati baginda. lepaih baginda mendatangi Zainab yang sedang membuat roti dan lantaih melaksanakan hajatnya. Setelah selesai, baginda keluaq dan bersabda: Sesungguhnya soghang pompuan menghadap dengan bentuk syaitan dan mundoq dengan bentuk syaitan jugak. kalau ada di antara hampa tengok soghang pompuan, lepaih berasa ghairah, maka datangilah isterinya saloqkan kepadanya . Sebab hal tu dapat menolak penyakit yang ada dalam hatinya. Hadith riwayat Imam Muslim, Abu Daud, al-Baihaqi dan Ahmad. Matan ni milik Ahmad daripada beberapa jaloq yang berasai dari Abu Zubaiaq. Maksud pompuan sebagai menghadap dengan bentuk syaitan bukan menunjukkan satu penghinaan atau penindasan. Makna palin tepat ialah pompuan tu dipergunakan oleh syaitan dengan menghiasi depa sehingga kelihatan cun di mata lelaki yang memandang. Hakikatnya, pompuan tu biasa saja. Hal tu berlaku pasai syaitan menghiasi mata dengan penipuan dan godaan.

9. Beronani. Onani atau meghencap ialah perbuatan mengeluaqkan ayaq mani bukan melalui hubungan intim atau aktiviti beromen. Beronani adalah satu perbuatan yang dipandang sebagai dosa besaq di sisi Islam. Demikian, menurut majoriti para fuqaha. Imam Syafi e dan Imam Malik jugak mengharamkan perbuatan sedemikian. ni berdasaqkan firman ALLAH S. W. T. di dalam al-Quran: Dan depa yang menjaga kehormatannya dalam hubungan seksual kecuali kepada isteri atau hamba sahayanya, maka sesungguhnya depa tadaklah tercela. Barang sapadia yang mengingini selain yang demikian, maka depa adalah oghang yang melampaui bataih. Surah al-Mukminun: 5-7 Hendaklah kamu berpuasa pasai puasa tu dapat mengawai. Hadith riwayat al-Bukhari no. 5063, Muslim no. 3389, an-Nasa i dan Ahmad. Hadith hat sama dok habaq tadi jelaih menunjukkan bahawa puasa berperanan untuk mencegah nafsu syahwat, bukannya merawat. Rawatan mujarab bagi penyakit ni hanyalah melalui pernikahan.

10. Dorongan untuk buat hubungan intim. seseoghang tu wajib menikah kalau telah wujud di dalam jiwanya desakan untuk buat hubungan intim. Lelaki yang memiliki desakan nafsu yang kuat dibenaqkan untuk menikah sehingga empat oghang isteri pada satu masa. Ketentuan ni diperkuat lagi dengan ayat al-Quran. ALLAH berfirman: Kahwinilah pompuan-pompuan lain yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Kemudian, kalau kamu ketaq lutut tak akan dapat berlaku adil maka kahwinilah soghang saja Surah an-Nisa :

3. Itulah hikmah ALLAH memberi keizinan untuk berpoligami kepada suami yang memiliki kekuatan dan kemampuan yang ditetapkan oleh-Nya. Memiliki nafsu syahwat yang kuat bukanlah satu kesalahan. Sebaliknya, ia adalah kebaikan kalau disaloqkan pada jalan yang halai dan betoi. Justeru, lelaki haruihlah lebih bijak dalam settlekan kemampuan ni.


Dah Memang Lumrah Setiap Manusia Untuk Jeronoih Cinta Jadi Jalan Palin Sempurna Adalah Dengan Menikah




ARTIKEL BARU ARTIKEL LAMA

Saya mau komen sebagai Onanimus
Nama :
Email :
Url :



cimms jkkkp itanah luas wikia.com medium medium medium penang kpdnkk sprm imgur fb gplus stmble aboutme