cucu toknek habaq, kalau nak masuk blog toknek, taip lagu nih :

{{ dabeliu tiga kali, dot toknek dot com }}



Dah Ada Ikatan Dengan Seseoghang Jagalah Baik Baik Dan Bukan Boleh Bawak Main Main


artikel ditulis oleh Toknek pada : 2017-07-26 10:38:01
Kategori Merepek | Sumber asal : Link


Bila dah bertunang, bila awak dah buat satu ikatan perjanjian dengan seseoghang, tak kisahlah sama ada satu tika dulu, dia yang datang approach awak dulu, atau awak yang datang approach dia dulu, jangan mudah pandang atau jeronoih hati pada oghang lain. Pejam mata, tumpukan hati dan mata hanya pada satu insan saja Kami serentak toleh. Apa maksud ustat? soghang dari kami bertanya.

Dugaan bertunang ni lain. Tak sama kalau awak bercouple saja-saja tu. Dulu, kalau sekadaq bercinta, dugaan dia tak besaq mana. Balik balik awak akan berkelai berdua je. kelai kelai, esok lusa baik semula. lepaih tu jadi balik. Macam itulah. Tapi bila mana dah bertunang, dugaan dan ujian yang datang tu lain macam sikit. Kebiasaannya mesti melibatkan oghang yang ketiga Kami terdiam.

Perasan tak, dulu duduk sorang sorang, takdak oghang nak kenai, la la nih ni duduk je dekat restoran ke mana manalah, dan dan macam drama dalam tv, tetiba je ada oghang nak kenai lah. Masa nak bayaq bil, tiba tiba kena sapalah, ada oghang ghenyih lah, masa tu lah, syaitan akan main peranan. Depa akan bisik. pompuan ni lagi baik dari tunang hang Kau tengok dia ni, sopan je, cun pulak tu.

Inikan pompuan yang kau cari masih dok ada masa lagi nak patah balik. Sekaranglah. Sure, tak akan menyesai cuba try test dulu, mana tau berkenan. Kalau tak berkenan, takdak masalah ustat tiba tiba beghenti. Kami masih dok menanti dengan penuh minat. Cekaikan hati hampa. Jangan mudah berpalin. Memang betoi, oghang yang awak semua akan nampak tu akan jauh lebih baik daripada apa yang awak ada masa tu.

Tapi bukan ke tugaih soghang lelaki ni adalah memimpin. Memimpin isteri dan anak anak menjadi lebih baik. Kalau depa tak pakai tudung, ajaqkan supaya depa pandai. Kalau depa tak tau bab agama, ajaqkan sampai depa paham Bukankah kita jugak bermula dari kosong satu tika dulu, Jadi awat perlu mencari yang dah sempurna, sedangkan kita masih dok punya harapan untuk mengubah sesuatu menjadi sempurna Masa dah bertunang ni, buanglah segala perangai lama yang tak elok tu.

Kita nak dirikan masjid. Sebelum kita melangkah masuk ke dalam masjid tu, kita kena pastikan diri kita ni bersih, suci. Kalau boleh takdak pun sedikit titik hitam dalam hati. Barulah Allah redha Kami mengangguk perlahan. Apa pun, jangan suka sangat pegang hati awak erat erat. Serahkanlah pada tuhan. Dia pegang, dia akan jaga hati awak baik baik.

Bukan kah dia yang menentukan soai jodoh, soai kematian, dan soai apa pun asbab terjadinya sesuatu dalam hidup awak. Serahkanlah pada dia. Dia tau mana yang torrrbaek untuk awak, dan seluruh kehidupan awak. Suka seseoghang tu jangan suka sangat. Boleh jadi kita ghasa dia baik untuk kita, tapi sebenaqnya belum tentu Istikharahlah Tuhan konfem akan beri yang torrrbaek untuk seluruh kehidupan awak cheq terdiam lama.

Ya, inshaAllah. Moga Allah redha


Dah Ada Ikatan Dengan Seseoghang Jagalah Baik Baik Dan Bukan Boleh Bawak Main Main




ARTIKEL BARU ARTIKEL LAMA

Saya mau komen sebagai Onanimus
Nama :
Email :
Url :



cimms jkkkp itanah luas kistarp wikia.com medium medium medium penang kpdnkk sprm