cucu toknek habaq, kalau nak masuk blog toknek, taip lagu nih :

{{ dabeliu tiga kali, dot toknek dot com }}



Bahaya Kalau Kita Tak Pantau Sendiri Tekanan Darah Mak Dan Bapak Kita Di Kampung


artikel ditulis oleh Toknek pada : 2017-08-10 17:56:01
Kategori Berita | Sumber asal : Link


Tersentap seketika bila cheq mendapat tau tekanan darah mak cheq dah mencecah 202/100. Runsin betoi cheq la la nih ni. Tinggi sikit saja lagi, barangkali bila-bila masa saja pembuluh darah di kepala mak cheq boleh pecah dan jadi punca strok haemorrhagic stroke ataupun kerosakan teghok pada organ yang lain macam buah pinggang, mata dan jugak jantung.

Patutlah mak cheq mengeluh penat saja minggu lepaih. Syukoq mak cheq sempat periksa tekanan darahnya dan cepat-cepat ambik ubat dan kawai tekanan darah tu. cheq risau sangat sebab cheq ada pengalaman ngeri dengan soghang makcik yang terlupa nak periksa tekanan darahnya pasai takdak alat nak memeriksa tekanan darah. Dia cuma ghasa tegang di bahagian leher tapi tak penah periksa pun tekanan darahnya.

Makcik tu datang elok saja ke hospitai. Cuma badannya saja jadi lemah dan tak bermaya. Sampai saja ke wad kecemasan, dia muntah-muntah depan cheq. cheq ingatkan muntah biasa saja, rupa-rupanya dalam masa beberapa minit saja selepaih tu, makcik tu pengsan dan tak sedaqkan diri. Ya Rabbi! Rupa-rupanya dia tengah kena ambush strok! Pembuluh darah di kepalanya sedang pecah.

Muntah-muntah tu sebenaqnya tanda tekanan dalam otak intracranial pressure tengah mendadak naik. Itulah, betapa bahayanya kalau kita tak pantau sendiri tekanan darah mak dan bapak kita di kampung sana. cheq jadi meghajok sangat kalau jumpak pakcik dan makcik yang datang ke hospitai dengan tekanan darah yang amat tinggi. Rupa-rupanya di rumah takdak alat nak memeriksa tekanan darah pun.

Ya Allah. Alat tu mughah saja, kalau yang berkualiti pun tak sampai RM200, boleh dapat dah. Jadi kali ni cheq nekad, biaqlah cheq sendiri yang bekaikan alat untuk periksa tekanan darah tu kepada pakcik dan makcik yang tak berkemampuan dan yang tinggai di ceruk kampung sana dengan bantuan kutipan daripada penduduk Malaysia semua. Kita beli sebanyak barangkali alat periksa tekanan darah tu dan kita pastikan takdak lagi bahayanya kalau kita tak pantau sendiri tekanan darah mak dan bapak kita di kampung.

InshaAllah cheq sendiri yang akan masuk ke kampung-kampung dan sampaikan sendiri alat periksa tekanan darah ni ke tangan depa. Jadi, tolonglah demi ghasa kemanusiaan dan kasih sayang kita semua. Tolong sebaqkan mesej ni kepada seluruh rakyat Malaysia. Tarikh akhiaq kutipan ada beberapa hari saja lagi. Sumbangan boleh disaloqkan ke: BANK: CIMB BANK NAMA: TAUFIQ MOHD RAZIF NO.

AKAUN: 13030052563525 TARIKH AKHIR KUTIPAN: 15 OGOS 2017 Semoga yang berkongsi perkara ni pun akan dikira sebagai sumbangan kita di sisi Allah. Tolong share ya semua. Pakcik dan makcik yang barangkali sebaya dengan mak dan bapak kita sedang dok tunggu bantuan kita. cheq Doktoq Taufiq Razif sendiri menjamin 100 peratus sumbangan tu akan digunakan untuk cheq bekaikan sendiri alat untuk memeriksa tekanan darah tu kepada pakcik dan makcik yang kughang berkemampuan untuk membeli alat tu.

cheq sendiri yang akan memastikan semua bantuan ni sampai kepada depa yang berhak. Jadi usahlah ketaq lutut untuk menyumbang ya.


Bahaya Kalau Kita Tak Pantau Sendiri Tekanan Darah Mak Dan Bapak Kita Di Kampung




ARTIKEL BARU ARTIKEL LAMA

Saya mau komen sebagai Onanimus
Nama :
Email :
Url :



cimms jkkkp itanah luas wikia.com medium medium medium penang kpdnkk sprm imgur fb gplus stmble aboutme