cucu toknek habaq, kalau nak masuk blog toknek, taip lagu nih :

{{ dabeliu tiga kali, dot toknek dot com }}



9 Tradisi Hari Ghaya Yang Semakin Dilupakan


artikel ditulis oleh Toknek pada : 2017-06-12 20:52:01
Kategori Hiburan | Sumber asal : Link


Memang ghasa meghajok bila nak imbaih balik kenangan masa silam setiap kali Aidilfitri menjelma. Sebab semua oghang konfem akan perasan yang kemeriahan ghaya tadaklah lagi sama macam dahulu. ni pasai tradisi-tradisi yang biasa ada pada musim Hari ghaya semakin dilupakan dan tenggelam dengan peredaran zaman. Berikut antara tradisi Hari ghaya yang semakin pudaq dalam ingatan masyarakat di Malaysia.

1. Pasang pelita buluh atau minyak tanah. Ingat lagi dulu baghu hari pertama puasa, dah excited cari kayu dan pacakkan kelilin rumah untuk sangkut pelita. Bila malam punyalah meriah dengan cahaya pelita sekelilin rumah. ni adalah tradisi biasa yang akan berlaku pada setiap tahun. Pendek kata kalau dulu semua ibarat berlumba-lumba rumah sapadia yang palin banyak pelita. la la nih? . . . .

2. Kad RayaKecanggihan zaman teknologi hari ni buat tradisi menghantaq Kad ghaya antara kenalan semakin dilupakan. ghamai hari ni lebih memilih untuk menghantaqkan ucapan Hari ghaya melalui WhatsApp, Facebook, dan ruang media so-siall lain. Bagaimanapun semua tu seakan ada yang tak kena. Ia sebenaqnya langsung takdak nilai sentimentai untk dikenang dan menjadi memori indah dalam kenangan Aidilfitri kita. Ingat lagi dulu bila dapat kad ghaya bila buka siap ada bunyi lagi ghaya lagi. Masa tu gembira di hati Tuhan saja tau. Nak pulak yang hantaq tu kekasih di hati yang jauh di mata. Hehehe.

3. Malam 7 Likoq Budaya oghang Melayu yang berterusan dari zaman ke zaman. Malam 7 Likoq adalah 7 malam terakhiaq sebelum ghaya. Pada masa ni boleh kata satu kampung nak dipenuhkan dengan cahaya pelita terutamanya pada jalan-jalan. Budaya ni sebenaqnya untuk memudahkan oghang ke surau dan masjid pada 10 malam terakhiaq mengejaq Lailatulqadr. Budaya ni sungguh baq hang, sangat femes terutamanya di kawasan kampung. Namun hari ni ianya payah untuk dilihat.

4. Gotong-royong hias rumah, buat Dodol, Lemang, Ketupat, dan Rendang. Akak sapu luaq rumah, abang pasang pelita, adik sapu dalam rumah, kak ngah pasang langsiaq, dan kakcik tukaq seghelom kusyen dah jadi kemestian setiap kali pada malam ghaya. penah lalui pengalaman macam ni? Hehe. dah jadi tradisi setiap tahun jugak adik- beradik memang palin sibuk membahagikan tugaih masing-masin. Satu keluarga jugak sibuk menjalankan aktiviti mengacau Dodol, membuat Ketupat, memasak Rendang, dan membakaq Lemang. Semuanya tumpu dengan gheja masing- masin dan tradisi ni sungguh baq hang, buat kita ghasa baghu lah ghaya! . Tapi malangnya hari ni palin kuat pun akan beli siap saja dan macam Ketupat pulak dah ada yang jenih segera . Jadi semua ni menjadi sebab awatlaa tradisi ni makin hilang.

5. Munjung Adat ni biasanya dilaku sehari sebelum menjelang Aidilfitri terutamanya masyarakat yang berketurunan Jawa. Para ibu akan sibuk memasak juadah dan bertukaq hidangan dengan jiran terdekat macam RendangKetupat, kuih Lodeh yang diedaq oleh anak-anak pada petangnya. dok beghebut-ghebut anak-anak kecik nak tolong ibunya menghantaq juadah. Mana tau dapat duit ghaya dari jiran kan? Tapi la la nih, kekangan masa para ibu bekerjaya jugak barangkali menjadi faktoq amalan ni semakin hilang.

6. Berkampung sehari sebelum ghaya Dah jadi kemestian semua mesti balik kampung sehari sebelum ghaya untuk berkumpoi ghamai-ghamai. Anak-anak yang merantau di Ibu Kota akan pulang menaiki gheta, mutusikai, ataupun pengangkutan awam lain. la nih tradisi ni semakin hilang barangkali pasai anak-anak yang semakin sibuk dengan kehidupan masing-masin. Faktoq lain barangkali oghang tua telah takdak lagi jadi takdak sapadia di kampung maka anak-anak lebih memilih untuk beraya di Ibu Kota saja.

7. Main Bunga Api Mercun Bunga Api dan Mercun memang menjadi satu kemestian dulu. ni pasai dahulu Mercun dan Bunga Api sangat mudah untuk didapati. dijuai pulak dengan ghega yang rendah. la nih selain Mercun Bunga Api susah nak jumpak, undang-undang pulak menjadi semakin ketat untuk menghalang perkara ni pasai telah banyak mengorbankan nyawa. Ianya satu tindakan yang sangat baik dami keselamatan oghang ghamai terutamanya kanak- kanak namun kesan daripada semua ni menjadikan tradisi malam ghaya dengan letupan Mercun dan cahaya terang dari Bunga Api semakin hilang. Main Meriam? Lagilah semakin dilupakan.

8. Tunggu pengumuman ghaya di depan tv Dulu ghamai-ghamai berkumpoi dengan tv. Boleh kata tak ghaya kalau tak tengok pengumuman ghaya dekat tv tu. Kalau diumumkan esok ghaya, semua menjerit dan melompat gembira. penah diumumkan yang hari ghaya jeronoih lusa, teruih meghajok muka. Biasalah budak-budak hanya tau nak ghaya. Haha. la la nih tradisi ni semakin dilupakan memandangkan tarikh ghaya pun telah ditetapkan awai-awai di dalam kalendar. Ialah zaman la la nih ni kira guna rukyah dan hisab. kalau dulu memang ada kemungkinan tarikh ghaya berubah bergantung kepada sesi tengok anak bulan . la la nih zaman dah canggih maka nikmat ni hanya tinggai kenangan.

9. Bersalaman di pagi rayaDulu mangkit pagi teruih pergi mandi. lepaih tu masing-masin pakai baju ghaya baghu yang selama ni memang tak sabaq nak pakai. lepaih dah cun dan wangi-wangi, mesti akan beratoq panjang untuk bersalam-salaman dengan mak-bapak mohon ampun dan ampun akan segala dosa. ni dah menjadi tradisi sejak zaman-berzaman cuma pada hari ni tradisi ni semakin dilupakan akibat ghamai yang lebih sibuk dengan hal sendiri menerusi gajet masing-masin. Apapun masih dok ada yang teruih mengamalkan tradisi ni sehingga ke hari ni. tau apa yang palin sempoii masa tu? lepaih bersalam mesti akan dapat angpau yang berisi duit ghaya sebagai ganjaran jadi budak baik. Hehe!Raikan Tradisi Hari ghaya Dengan KFC!!Untuk sama-sama menaikkan semula Warisan dan Tradisi oghang Melayu kita, hampa berpeluang untuk sertai KFC Warisi Tradisi Contest yang akan berlangsung dari 15 Jun hingga 6 Julai 2017 4 minggu . 10 oghang pemenang yang menghantaq penyertaan palin genius akan menerima baucer bernilai RM100.

1. ambik gambar/video dengan memba atau keluarga hampa meraikan Hari ghaya.

2. upload ke Instagram dan letakkan caption dengan menjelaihkan tentang pasai tradisi apa yang cuba try test hampa tunjukkan. Jangan lupa letak hashtag KFCWarisiTradisi di hujung caption.

3. Pastikan akaun hampa di set kepada public untuk membolehkan penyertaan hampa dilihat oleh juri. Selamat cuba try test try test!


9 Tradisi Hari Ghaya Yang Semakin Dilupakan

9 Tradisi Hari Ghaya Yang Semakin Dilupakan

9 Tradisi Hari Ghaya Yang Semakin Dilupakan

9 Tradisi Hari Ghaya Yang Semakin Dilupakan

9 Tradisi Hari Ghaya Yang Semakin Dilupakan

9 Tradisi Hari Ghaya Yang Semakin Dilupakan

9 Tradisi Hari Ghaya Yang Semakin Dilupakan

9 Tradisi Hari Ghaya Yang Semakin Dilupakan






ARTIKEL BARU ARTIKEL LAMA

Saya mau komen sebagai Onanimus
Nama :
Email :
Url :



cimms jkkkp itanah luas kistarp wikia.com medium medium medium penang kpdnkk sprm