cucu toknek habaq, kalau nak masuk blog toknek, taip lagu nih :

{{ dabeliu tiga kali, dot toknek dot com }}



5 Nasihat Lelaki Palin Kaya Asia Untuk Usahawan Muda Berpendapatan Rm2000 Untuk Berjaya


artikel ditulis oleh Toknek pada : 2017-07-25 19:32:01
Kategori Merepek | Sumber asal : Link


sapadia Li Ka-Shing? Li Ka-Shin adalah oghang yang palin kaya di Asia, dengan jumlah kekayaan USD3

3. 5 billion. Li Ka-Shin yang bermula daripada hanya soghang buruh kasaq, dan diberi kepercayaan untuk menjadi kerani tapi beliau menolak dan memintak untuk menjadi jurujuai pasai minatnya terhadap usahawan dan la nih tengok lah, lelaki palin kaya di Asia, jangan ingat ada jalan mudah utntuk jadi kaya,Tengok ni salah satu contoh lagu mana gigihnya soghang yang walaupun takdak pelajaran tahap tinggi tapi boleh berjaya kalau berusaha. Katakan hampa berpendapatan sebanyak RM2000 sebulan la la nih. Tak kira samada hampa dah berniaga atau hampa masih dok makan gaji. Pastikan hampa bahagikan pendapatan tu kepada 5 bahagian.

1. Belanja untuk sara hidup hampa. Pastikan hampa bersederhana dalam belanja sara hidup. Jumlah sebanyak maksima RM600 barangkali dah cukup kalau hampa pandai berjimat. Bajet sekitaq RM20 sehari untuk perbelanjaan hidup walau apapun yang berlaku.

1. Makan pagi secara sederhana dengan makan bihun atau nasik goreng, teloq sebiji dan ayaq segelaih. tu dah cukup mengenyangkan.

2. Makan tengahari jugak dengan cara yang sederhana dan sedikit buah.

3. Makan malam pastikan hampa masak sendiri dengan cara yang mudah dan sederhana. Makan sayoq dan buah dan minum segelaih susu sebelum tidoq.

2. Belanja untuk bina rangkaian memba. Untuk tu hampa perlukan sebuah telefon bimbit. Bajet sekitaq RM100 saja sebulan untuk bil telefon hampa. Peruntukkan sebanyak RM300 lagi untuk belanja memba makan. hampa boleh bajet dalam 3 oghang sebulan dengan kos RM100 soghang. Jadi jumlah adalah dalam lingkungan RM400 untuk aktiviti bina rangkaian memba ni. Pastikan memba yang hampa belanja tu adalah depa yang:

1. Lebih berilmu daripada hampa. Jangan belanja oghang yang entah apa-apa yang berfikiran tak berapa nak elok dan tak punya ilmu yang lebih baik dari hampa sendiri.

2. Lebih kaya daripada hampa. Belanja depa walaupun depa lebih kaya pasai apa yang depa tau perlu menjadi rahsia yang perlu dikorek.

3. oghang yang membantu hampa dalam kerjaya atau bisnes. takdak usahawan yang boleh naik tanpa bantuan dari depa yang prihatin dan besaq jiwanya membantu oghang lain. Jadi hargai depa dan jangan kemut untuk belanja depa. Ia bakai menjadi magnet untuk lebih ghamai lagi oghang lain datang memberikan bantuan selepaih ni.

3. Belanja untuk aktiviti menuntut ilmu. Jangan ambik mudah dengan aktiviti menuntut ilmu untuk berjaya. takdak oghang yang boleh pergi jauh kalau baloq mencari ilmu. Untuk tu hampa perlu pastikan sejumlah RM300 diperuntukkan untuk:

1. Beli buku pengetahuan. Jangan pulak beli buku meghepek macam surat khabaq, novel, majalah pelam dan sebagainya. Belilah buku yang hampa boleh kutip ilmu dan aplikasikannya dalam kehidupan. Baca betoi-betoi dan jangan sia-siakan wang yang dibelanjakan untuk beli buku hat sama dok habaq tadi. barangkali hampa perlu siapkan dalam RM100 sebulan untuk beli buku.

2. Ikuti seminar atau kursus keilmuan yang hampa ghasa pentin dan dapat membantu meningkatkan kemahiran dan pengetahuan diri hampa. Belanjakan dalam lingkungan RM200 sebulan untuk kursus atau seminar yang baik untuk hampa. hampa akan dapat ilmu dan pentin lagi hampa akan berkenalan dengan depa yang turut sama mau berjaya dalam hidup macam hampa.

4. Belanja untuk melancong ke luaq negara. Peruntukkan sebanyak RM200 sebulan untuk aktiviti berjalan ke negeri oghang. hampa boleh tetapkan satu aktiviti berjalan ke luaq negara sekali setahun. kalau hampa sediakan RM200 sebulan, setahun hampa akan ada sebanyak RM2,400. Jumlah tu memadai untuk hampa melancong ke negara jiran yang kosnya mughah. Berjimat dengan penuh kemut masa melancong. Bukan kemewahan yang yang dicari, tapi apa yang boleh hampa pelajari daripada pengembaraan itulah yang palin pentin. Jauh perjalanan, luas pemandangan !.

5. Peruntukan untuk simpanan. Baki selanjutnya sebanyak RM500 hendaklah disimpan dalam akaun simpanan. Masukkan dalam tabung haji atau mana-mana akaun yang susah nak dikeluaqkan. Ia adalah pelaburan untuk modai memulakan bisnes hampa. Mulakan bisnes secara kecik-kecilan terlebih dahulu. Tradin barangkali satu pilihan yang baik. Bila mula kecik, gagai bermakna hampa hanya hilang wang yang sedikit. kalau berjaya, ia jadi suntikan semangat untuk hampa berjaya lebih tinggi sedikit lagi. cuba try test buat gheja tambahan untuk tambah pengalaman. Libatkan diri dengan aktiviti menjuai pasai menjuai adalah perkara pentin untuk setiap usahawan yang mau berjaya. Li Ka-Shin nasihatkan pada semua usahawan muda untuk berjimat cermat sejak dari awai. Jangan perabih duit dengan beli pakaian dan kasut mewah. Simpan terlebih dulu wang hampa. Bila dah kaya nanti, belilah apa saja yang hampa mau, tai bukan masa hampa masih dok muda dan miskin. Satu lagi masihat menarik dari Li Ka-Shin untuk usahawan muda adalah, kalau hampa miskin, banyakkan masa diluaq. keluaq dan cari memba dan buat apa saja aktiviti. kalau dah kaya nanti baghu banyakkan duduk dalam rumah dan kurangkan kelua.


5 Nasihat Lelaki Palin Kaya Asia Untuk Usahawan Muda Berpendapatan Rm2000 Untuk Berjaya

5 Nasihat Lelaki Palin Kaya Asia Untuk Usahawan Muda Berpendapatan Rm2000 Untuk Berjaya

5 Nasihat Lelaki Palin Kaya Asia Untuk Usahawan Muda Berpendapatan Rm2000 Untuk Berjaya

5 Nasihat Lelaki Palin Kaya Asia Untuk Usahawan Muda Berpendapatan Rm2000 Untuk Berjaya

5 Nasihat Lelaki Palin Kaya Asia Untuk Usahawan Muda Berpendapatan Rm2000 Untuk Berjaya




ARTIKEL BARU ARTIKEL LAMA

Saya mau komen sebagai Onanimus
Nama :
Email :
Url :



cimms jkkkp itanah luas wikia.com medium medium medium penang kpdnkk sprm imgur fb gplus stmble aboutme