cucu toknek habaq, kalau nak masuk blog toknek, taip lagu nih :

{{ dabeliu tiga kali, dot toknek dot com }}



5 Menatang Peliharaan Yang Rendah Kos Penjagaan


artikel ditulis oleh Toknek pada : 2017-11-10 20:52:01
Kategori Berita | Sumber asal : Link


penah tak hampa semua dengaq ada oghang merungut kata kos untuk bela haiwan peliharaan ni mahai dan susah nak jaga. . mana taknya makanan, tempat tidoq dan ubat-ubatan semua kena dijaga. Tapi kalau dah sayang tu mahai lagu mana pun kita tetap akan belanja jugak tambah-tambah haiwan tu kita dah anggap macam ahli keluarga sendiri. Disini ada berita gembira untuk oghang kedekut yang teringin nak bela haiwan peliharaan. Yang pastinya hampa semua tak payah keluaqkan belanja yang banyak pun untuk haiwan-haiwan ni. Jom tengok apa yang hampa semua boleh bela ;

1. HERMIT CRAB / UMANG-UMANG Haiwan ni sangat sesuai untuk oghang yang jenih tak suka nak bermanja-meghap. hampa semua boleh beli sebab kos penyelenggaraan dia pun mughah dan mudah, cuma beli tangki yang berpenutup dan pastikan persekitaran yang lembap. Untuk makanan pulak cuma beri buah-buahan dan sayuran yang dipotong kecik-kecik ataupun kekacang yang dikisaq haluih saja. Jangan lupa sediakan jugak ayaq minuman untuk umang-umang kesayangan hampa semua ni.

2. IKAN MAS Kalau hampa semua perasan kalau tengok ceghita mat saleh dalam rumah dorang mesti ada balang yang berisi ikan emaih, tau ke sebab apa? Sebabnya ikan ni cun dan mughah. Tapi hampa semua kena keluaqkan belanja lebih sikit masa beli tangki tapisan ayaq dia je. Pastikan ayaq sentiasa bersih dan beri makanan yang secukupnya. Ikan emaih comey ni mampu hidup selama lebih dari 20 tahun kalau hampa semua pandai jaga dia tau.

3. SERINDIT / NURI Selain kena beli sangkaq burung, makanan dan ayaq haiwan ni sangat meghap tau hampa semua kena selului luangkan masa lebih kurang satu jam sehari. Apa yang menariknya burung ni boleh jadi haiwan yang meghap dan meniru percakapan kita.

4. CICAK TOKEK Bagi pencinta reptilia, cicak tokek harimau Leopard Gecko adalah sangat sesuai untuk hampa semua. Tak macam cicak-cicak yang lain, haiwan ni sangat meghap dan mudah mesra dengan manusia. Pada permulaan barangkali akan melan belanja yang besaq sebab kena beli tangki, lampu dan persekitaran yang lembap. Cicak tokek hanya makan serangga dan cacin hidup saja. TIKUS BELANDA Tikuih belanda adalah haiwan peliharaan yang sangat meghap dan menghiboqkan tapi ianya tak lah berapa mughah sangat tapi agak berpatutan jugak la kalau nak dijadikan haiwan peliharaan. Selain sangkaq hampa semua kena sediakan tempat tidoq yang dipenuhi jerami dan makanannya pulak sangat mughah. Tempoh hayat tikuih belanda ni tak lama depa cuma tak lebih dari lima tahun. utaranews. com


5 Menatang Peliharaan Yang Rendah Kos Penjagaan

5 Menatang Peliharaan Yang Rendah Kos Penjagaan




ARTIKEL BARU ARTIKEL LAMA

Saya mau komen sebagai Onanimus
Nama :
Email :
Url :



cimms jkkkp itanah luas wikia.com medium medium medium penang kpdnkk sprm imgur fb gplus stmble aboutme